TOEFL

چگونه برای اسپیکینگ تافل آماده شویم؟ و دو نکته مهم!

 در اکثر اوقات زمان کمی برای آمادگی آزمون وجود دارد. این مسئله آفت های مخصوص خودش را نیز دارد. از جمله اینکه ما می خواهیم تنها سراغ آن چیزی برویم که به نتیجه نهایی نزدیک تر است. به طور مثال می خواهیم تنها به سراغ تست های ریدینگ و لیسنینگ برویم یا دوست داریم یک پاسخ شاه کلید مانند را برای تمام بخش های اسپیکینگ حفظ کنیم و یا حتی بدون اینکه چیزی یاد بگیریم تنها می خواهیم رایتینگ های بهتری بنویسیم. راه حل واقعی اما هم تلخ و هم شیرین است. تلخ از آن جهت که می گوید هیچ کرمچاله ای برای رسیدن از این سوی فضا-زمان به آن سوی فضا-زمان وجود ندارد و شیرین از این جهت که می گوید همین راه اصولی به شرط حفظ آرامش و تمرکز به اندازه کافی کوتاه هست و اغلب زبان آموزان می توانند در فرصتی که دارند از پس یک نمره زیر ۱۰۰ در تافل بربیایند. در این نوشتار راه اصولی آمادگی برای اسپیکینگ آزمون تافل را بررسی می کنیم.

اسپیکینگ تافل چه ویژگی هایی دارد؟

 

 در آزمون تافل تنها بخش ریدینگ است که به صورت مستقل مطرح می شود. یعنی اینکه شما با دو متن رو به رو هستید و قرار نیست چیزی بشنوید یا بنویسید و یا بگویید. اما در باقی بخش ها شما باید از ترکیب مهارت های تان کمک بگیرید. مهارت اسپکینگ تافل نیز ۴ سوال دارد که تنها سوال اول مستقل است و بقیه ۳ بخش به صورت ترکیبی است. یعنی شما باید به متن ها و صوت ها توجه کنید و بر پایه آنان به سوالات اسپیکینگ پاسخ دهید.

 

 

با این حساب چگونه باید برای اسپیکینگ تافل آماده شد؟ 

شما نیاز به سه ابزار اصلی دارید. اولی ساختاری که با تکیه بر آن پاسخ هایتان را صورت بندی کنید. با توجه به اینکه سوالات اسپیکنگ تافل یک فرمت کاملا مشخص دارند، پاسخ شما نیز می تواند یک اسکلت و ساختار کامل مشخص و از قبل فراگرفته شده داشته باشد. برای همین در درجه اول باید با کمک ساختار به ذهن و بیان خود در پاسخگویی به سوالات اسپیکینگ تافل، نظم دهید.

دومین مورد این است که بتوانید سوالات و متن ها و صوت ها را بفهمید. از آنجا که قرار است شما با توجه به متن یا صوت به سوالات پاسخ دهید باید آنقدر واژگان گسترده ای داشته باشید که اساسا بفهمید چه چیزی رو در روی شما قرار داده شده است. اگر سوال را یا متن یا صوتی که قرار است درباره آن صحبت کنید را متوجه نباشید چگونه می خواهید به سوال پاسخ دهید؟ اینجاست که شما باید کلماتی را بخوانید که مناسب  فهم ریدینگ و لیسنینگ است. دقت کنید که ویژگی این کلملات این است که اگر آن ها را به صورت پسیو یا غیر فعال نیز در ذهن داشته باشید، یعنی معنای آنان را بدانید ولی نتوانید آنان را استفاده کنید، هیچ مشکلی برای شما پیش نمی آید. چون این کلمات را به قصد فهم متن های و صوت ها تافل یادگرفته اید و در حقیقت برای ترجمه نیاز دارید. این کلمات عموما ساده هستند و فراگرفته تنها معانی کلمات بدون روش به کار بستن آنان کاری آسان است. از این جهت است که برای اسپیکنگ تافل شما نیاز دارید کلمات ریدینگ و لینسنگ را بخوانید و نباید از آن فرار کنید.باز هم تصور کنید سر جلسه معنی سوال را نمی فهمید! چگونه می خواهید در رابطه با آن صحبت کنید؟ و خبر خوب این است که بالای ۸۰ درصد زبان آموزان با خواندن ۱۰۰۰ لغت به اندازه ای به کلمات ریدینگ و لیسنیگ مسلط می شوند که در تمام آزمون و در هر ۴ بخش می توانند از در رابطه متون و صوت ها عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. پس برای اسپیکینگ تافل شما نیاز به خواندن کلمات ریدینگ و تافل دارید. البته این کلمات باید دست چین شده باشند و از کلمات غیر ضروری پرهیز شود. ما در ووکب مستری این کار را انجام داده ایم.

نیاز بعدی شما کالوکیشن ها یا گروه واژه ها هستند. به مثال های زیر توجه کنید:

یافتن حقیقت ، درک عمیق ، حساب و کتاب کردن، از نو ساختن .

اینها در حقیقت گروه واژه هستند که ما در فارسی استفاده می کنیم. گروه واژه ها کلماتی هستند که لزوما شما نمی توانید حدس بزنید که قرار است با هم به کار برده شوند. اما این کلمات در حقیقت راهنمای گفتار شما هستند. ما با کمک این گروه واژه ها کلمات را پشت سر هم می آوریم و برای همین اساس صحبت کردن تسلط بر گروه واژه ها است. 

بعضی از زبان آموزان می گویند که در فارسی بسیار پیچیده صحبت می کنند و برای همین انگلیسی آنها نیز پیچیده شده و نمی توانند آنچه به فارسی در ذهن دارند را به انگلیسی بیان کنند. علت این موضوع هم در همین گروه واژه ها است. آیا شما می تواند از نو ساختن را انگلیسی کنید؟ Building from new خیر نمی شود. گروه واژه ها مستقیما قابل ترجمه نیستند. در انگلیسی می گوییم Building from scratch . این دسته از زبان آموزان گروه واژه های بسیاری را در فارسی بلد هستند ولی گروه واژه های کافی را در انگلیسی نمی دانند.

 

از سمت دیگر بسیاری از زبان آموزان می گویند نمی دانند چه حرفی بزنند! یعنی در رابطه با موضوع نمی دانند چه بگویند. خیلی مواقع دوباره ایراد به گروه واژه ها بر می گردد. ما ناخودآگاه کلماتی که نزدیک به هم هستند را به کار می بریم. مانند آبی که راه خود را از میان سنگ ها پیدا می کند ما به سمتی می رویم که گروه واژه هایی را آنجا بلد هستیم. طبیعتا هرچه این گروه واژه هایی که می دانیم بیشتر شود روان تر صحبت کنیم. پس به بیان دیگر آنچه ما برای یک اسپیکینگ روان نیاز و پاسحگویی به سوالات نیاز داریم کالوکیشن ها یا گروه واژه ها هستند. از این جهت است که ابزار سوم در تسلط به اسپیکینگ تافل گروه واژه ها هستند. البته توجه کنید که با توجه به وقتی که در اختیار دارید در فرگیری گروه واژه های جدید گزینشی عمل کنید.

برای اسپیکنگ تافل نیاز به هر سه این ابزار ها دارند و البته بدانید این را اصولی که برای شما تشریح کریدم هم به اندازه کافی کوتاه است و هم همیشه اثرات مثبتش را بر زبان شما خواهد داشت.

 

امیدواریم این نوشتار از آکادمی انگلیسی سپهر برای شما مفید بوده باشد. نگاهی به دیگر آموزش های ما نیز داشته باشید. برای ثبت نام در کلاس ها می توانید از طریق صفحه تماس با ما با صحبت کنید.

 

باز هم بخوانید!

در صفحه مقالات مطالب خوب دیگری نیز پیدا خواهید کرد!

می توانید در کلاس ها شرکت کنید!

کلاس های ما به صورت آنلاین برگزار می شوند. شما می توانید در کلاس های خصویص و یا گروهی ثبت نام کنید. در ضمن می توانید با ما مشاوره داشته باشید. اگر قصد ثبت نام یا مشاوره در رابطه با آژمون و یا انگلیسی جنرال را دارید به لینک زیر بروید.

enemad-logo